måndag 22 augusti 2011

Säger du tack?

Hur ofta säger du tack? Det är väldigt lätt att glömma bort det när man är så van vid att allt är underbart. Brukar du tacka för dina nära och kära, för ditt jobb, för det fina vädret eller för att vi har det så bra ställt här i Sverige?


Hur jobbigt är det att säga tack? Det tar inte mer än ett par sekunder och gör att andra känner sig uppskattade. Blir inte du glad när någon tackar dig för något? Jag kan säga av egen erfarenhet att jag blir gladare av att tacka. Om jag inte tackar utan är missnöjd präglas ju hela mitt liv av dessa negativa känslor. Om jag tackar och är ödmjuk för vad jag har blir jag lyckligare. Det behöver inte betyda att jag inte ska sträva efter att få det bättre.


-Va, har du inget att vara tacksam för? Har du tillgång till en toalett? Var då tacksam för den. Enligt FN:s barnfond Unicef dör femtusen barn dagligen av diarrésjukdomar i utvecklingsländer. Det är uppskattningsvis fem gånger fler än antalet barn som dör i hiv/aids. Samma organisation uppskattar antalet människor i världen utan ordentligt hygieniska förhållanden till 2,6 miljarder. Kopplingen mellan ohygien och död är i många fall direkt. Många har inte tillgång till toalett.


-Tack för att jag har en toalett och rent vatten!


En bön kretsar vanligtvis kring tre delar: Tack, hjälp och förlåt. Hjälpdelen är med största sannolikhet den allra vanligaste av de tre.Hur ofta har man inte bett om hjälp att klara dagens motgångar, bli frisk från sjukdom eller klara tentan?Den näst vanligaste bönedelen är troligtvis förlåt. Alla har vi väl bett om förlåtelse för vad vi sagt, tänkt och gjort? Lite för att lätta våra samveten, lite för att vi ångrar oss.Detta borde alltså betyda att vi tackar minst. Är det för att vi inte hinner eller för att vi glömmer? Eller är det för att vi inte tänker så långt att vi förstår vem vi borde tacka och varför?Ta dig några minuter varje dag till att tacka. Vad har du att förlora?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar