söndag 18 september 2011

Världens sju underverk för dig!

Jag fick denna historia berättad för mig idag och tyckte att det var så bra att jag ville dela med mig av den:
En grupp yngre elever studerade världens sju gamla och nya underverk på en geografilektion. Vid slutet av lektionen bad läraren eleverna att skriva ned det dom trodde var nutidens sju underverk.De flesta skrev ungefär så här:

1. Kinesiska muren
2. Pyramiderna i Egypten
3. Kristusstatyn i Rio de Janeiro
4. Machu Picchu
5. Chichén Itzá i Mexiko
6. Colosseum i Rom
7. Taj Mahal i Indien

Efter att ha samlat in alla svaren, upptäckte läraren att en ung flicka satt mycket tyst och hade inte ens börjat skriva. Han frågade henne därför vänligt om hon hade svårt för att göra en lista. "Ja," svarade den unga flickan, "jag har svårt att skriva min lista eftersom det finns så många att välja på." Läraren svarade,"Bara skriv vad du har kommit på så här långt så kanske jag kan hjälpa dig."Den unga flickan tvekade, men satte därefter igång med att skriva:

1. Att se
2. Att höra
3. Att vidröra
4. Att känna.
Hon tvekade en stund och fortsatte sedan
5. Att springa
6. Att skratta
7. Att älska

Tänk så lätt det är att se på dessa minnesmärken som mänskligheten skapat och betrakta dem som underverk, medan vi inte ens ser de fantastiska gåvor som de flesta av oss begåvats med gratis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar